|  КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ  Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Явід 15 травня 2002 р. N 247-р
 Київ
 
  Про затвердження Концепції легалізаціїпрограмного забезпечення та боротьби з
 нелегальним його використанням
 
  1. Затвердити  Концепцію легалізації програмного забезпеченнята боротьби з нелегальним його використанням (додається).
  2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади,Раді міністрів Автономної Республіки Крим,  обласним, Київській та
 Севастопольській  міським  державним  адміністраціям   забезпечити
 реалізацію завдань і положень, передбачених Концепцією легалізації
 програмного  забезпечення   та   боротьби   з   нелегальним   його
 використанням,  під  час  розроблення  програм  інформатизації  та
 проектів нормативно-правових актів.
  3. Визначити МОН головним виконавцем і організатором робіт  злегалізації  програмного  забезпечення  та  боротьби з нелегальним
 його використанням за участю Генерального штабу Збройних Сил.
 
  Прем'єр-міністр України                               А.КІНАХ  Інд. 49
  ЗАТВЕРДЖЕНОрозпорядженням Кабінету Міністрів України
 від 15 травня 2002 р. N 247-р
  КОНЦЕПЦІЯлегалізації програмного забезпечення та
 боротьби з нелегальним його використанням
 
  Загальні положення  Ця Концепція   визначає   основи   урядової   політики   щодолегалізації  програмного  забезпечення  та  боротьби з нелегальним
 його використанням.
  Основними причинами   широкого    використання    в    країнінеліцензійного    програмного    забезпечення   е   недосконалість
 нормативно-правової  бази,  несприятливі  умови   розвитку   ринку
 інформаційних  технологій,  відсутність  негативного  ставлення  у
 суспільстві до нелегального використання програмного  забезпечення
 та  неспроможність  більшої  частини  населення  придбати легальне
 програмне забезпечення через його високу ціну тощо.
  Легалізація програмного    забезпечення     спрямована     навстановлення   ефективної  системи  правової  охорони  програмного
 забезпечення як об'єкта  авторського  права  та  відповідає  курсу
 країни на європейську інтеграцію.
  Концепцією передбачається  проведення  заходів,  пов'язаних звдосконаленням та розвитком ринку програмного забезпечення.
  Мета та завдання  Мета Концепції полягає у визначенні  наукових  та  практичнихзаходів,  спрямованих  на вдосконалення нормативно-правової бази з
 питань  легалізації  програмного  забезпечення   та   боротьби   з
 нелегальним  його  використанням,  розробленні  рекомендацій  щодо
 підвищення ефективності застосування  законодавства  у  зазначеній
 сфері,  створення  механізму  протидії  нелегальному  використанню
 програмного забезпечення.
  Для досягнення  зазначеної  мети   необхідно   вирішити   рядзавдань, зокрема:
  розробити та прийняти нормативно-правові акти,  спрямовані навдосконалення  та  розвиток  законодавства   щодо   охорони   прав
 інтелектуальної власності у сфері програмного забезпечення;
  розробити рекомендації    щодо    вдосконалення   організаціїборотьби   з   незаконним    відтворенням,    розповсюдженням    і
 використанням програмного забезпечення;
  здійснити заходи   щодо   розбудови   вітчизняної   індустріїпрограмного забезпечення.
  Стан та проблеми легалізаціїпрограмного забезпечення
  За останнє  десятиліття використання інформаційних технологійу світі зростає стрімкими темпами,  їх основу становить  програмне
 забезпечення  - продукт інтелектуальної діяльності,  який належить
 одночасно до сфер інформаційних технологій та авторського права.
  Комп'ютери, комп'ютерні мережі і програмне  забезпечення  дляспільного  їх  функціонування  -  це  основа  становлення сучасних
 виробничих,  фінансових  та  бізнесових  технологій   у   світовій
 економіці,   що   потребує   значних  обсягів  нового  програмного
 забезпечення, ринок якого у світі постійно збільшується.
  Використання неліцензійного     програмного      забезпеченнястановить серйозну перешкоду на шляху розвитку ринку інформаційних
 технологій,  стримує міжнародне співробітництво,  сприяє  розвитку
 тіньового  сектору  та  інших  негативних  наслідків.  Втрачаються
 можливості    інвестування    сфери    інформаційних    технологій
 міжнародними фінансовими та виробничими структурами,  комплексного
 розв'язання    проблем    правомірного    використання    об'єктів
 інтелектуальної власності тощо.
  Розвитку інформаційних    технологій   у   країні   сприятимепроведення комплексу заходів,  спрямованих на використання у  всіх
 сферах  діяльності  лише  ліцензійного  програмного  забезпечення,
 вдосконалення законодавства про авторське право та  суміжні  права
 щодо  використання  програмного  забезпечення  з  урахуванням його
 специфіки.
  Легалізація програмного забезпечення  В Україні   використовується   широкий   спектр   програмногозабезпечення,  зокрема  операційні  системи комп'ютерів загального
 призначення   та   локальних   комп'ютерних    мереж,    програмне
 забезпечення   для   доступу  до  глобальних  комп'ютерних  мереж,
 прикладне програмне забезпечення,  системи керування базами даних,
 системи  електронного  документообігу,  програми  для забезпечення
 перекладу,  перевірки правопису та словники,  видавничі редактори,
 редактори  векторної та растрової графіки,  інструментальні засоби
 створення  інформаційно-пошукових  підсистем   та   програмування,
 бухгалтерські   програми,   антивірусне   програмне  забезпечення,
 архіватори тощо. Серед них є загальновідоме програмне забезпечення
 іноземних  виробників  і  створене  вітчизняними  організаціями та
 підрозділами органів державної влади.
  До основних   організаційних   заходів    щодо    легалізаціїпрограмного забезпечення в органах державної влади можна віднести:
  визначення вимог    до    програмного    забезпечення,     щовикористовується;
  заборону незаконної     інсталяції     нового     програмногозабезпечення;
  обов'язковість придбання       ліцензійного       програмногозабезпечення під час закупівлі комп'ютерної техніки;
  розроблення планів  переходу   на   ліцензійне   локалізованепрограмне забезпечення;
  використання безкоштовних  аналогів  комерційного програмногозабезпечення.
  передбачення Генеральним  державним  замовником  у   щорічнихзавданнях (проектах) Національної програми інформатизації:
  - розроблення  методичних  рекомендацій  з  проведення аудитупрограмного забезпечення;
  - розроблення нормативної  та  методичної  документації  щодоборотьби з нелегальним використанням програмного забезпечення;
  - створення    інформаційно-довідкової   системи   з   питаньрозповсюдження    і    використання    ліцензійного    програмного
 забезпечення;
  - створення  і ведення реєстру виробників та розповсюджувачівпрограмного забезпечення.
  У завданнях    Програми    інформатизації    загальноосвітніхнавчальних закладів, комп'ютеризації сільських шкіл, передбачати:
  розроблення методичних рекомендацій щодо обладнання кабінетівінформатики для загальноосвітніх навчальних закладів;
  створення системи   контролю   постачання   та   використаннякомп'ютерної  техніки  і  програмного  забезпечення  у  навчальних
 закладах;
  формування електронного реєстру ліцензійно чистих  навчальнихпрограм та електронної бібліотеки навчальних компакт-дисків.
  Організація боротьби з незаконнимвикористанням програмного забезпечення
  Одним з  основних  видів   правопорушень   щодо   програмногозабезпечення  є  контрафакція,  різновидами  якої  є  відтворення,
 розповсюдження  та  використання  програмного   забезпечення   без
 дозволу   власника   авторських  прав  на  ці  твори  (комп'ютерне
 піратство).
  Види незаконного використання програмного  забезпечення,  якіможуть бути кваліфіковані як порушення авторського права:
  продаж комп'ютерної  техніки  разом  з незаконно встановленимпрограмним забезпеченням;
  тиражування і    розповсюдження    примірників    програмногозабезпечення  на носіях інформації без дозволу власника авторських
 прав;
  незаконне розповсюдження   програмного   забезпечення   черезтелекомунікаційні мережі (Інтернет, електронна пошта тощо);
  незаконне використання програмного забезпечення користувачем.  Результати аналізу    діяльності    правоохоронних    органівсвідчать,  що  у  переважній  більшості  випадків   правопорушники
 притягаються  до кримінальної чи адміністративної відповідальності
 за незаконну торговельну діяльність, порушення порядку провадження
 підприємницької діяльності, порушення податкового законодавства, а
 не   за   порушення   авторських   прав   виробників   програмного
 забезпечення.
  Для посилення  протидії  правопорушенням  у сфері програмногозабезпечення  необхідне  вдосконалення  нормативно-правової  бази,
 вирішення  питань кадрового забезпечення протидії правопорушенням,
 пов'язаним  з  комп'ютерним  піратством,  створення  національного
 реєстру  виробників  та розповсюджувачів програмного забезпечення,
 налагодження співробітництва з міжнародними організаціями тощо.
  Розбудова вітчизняної індустріїпрограмного забезпечення
  Розвиток власної індустрії програмного забезпечення має статиоднією з важливих передумов  цивілізованого  функціонування  ринку
 інформаційних   технологій   в   країні.  Виробництво  програмного
 забезпечення   повинно   базуватися   на   сучасних   технологіях,
 експортній  орієнтації,  привабливості  для  іноземних інвестицій,
 взаємодії з навчальними закладами,  охороні  прав  інтелектуальної
 власності тощо.
  Стратегія розвитку індустрії програмного забезпечення повиннабудуватися з  урахуванням  відмінностей,  що  відрізняють  її  від
 продукції інших сфер виробництва, зокрема:
  кінцевий продукт  є  інформаційно-аналітичним інструментаріємдля ефективнішого управління процесами матеріального  виробництва,
 самою інформацією і знаннями;
  вартість затрачених інтелектуальних ресурсів значно перевищуєвартість використаних матеріальних ресурсів;
  програмне забезпечення  постійно   перебуває   під   загрозоюнесанкціонованого     копіювання,     що    ускладнює    отримання
 правовласником належної винагороди тощо.
  До основних  заходів  щодо  розвитку  індустрії   програмногозабезпечення належать:
  створення дійових механізмів  захисту  від  несанкціонованогокопіювання;
  підтримка наукових   та  освітніх  процесів,  спрямованих  нарозвиток інтелектуальних ресурсів;
  законодавче та організаційне сприяння залученню інвестиційнихресурсів;
  збільшення квот підготовки  спеціалістів  із  спеціальностей,пов'язаних  із  створенням  програмного забезпечення та підготовки
 нових  навчальних  програм,  що  відображають  сучасні  міжнародні
 вимоги до спеціалістів-програмістів;
  сприяння залученню  виробників  програмного  забезпечення  допроцесу  інвестування  частки  прибутків  у  відповідні  навчальні
 заклади;
  пропагування привабливості інвестицій міжнародного капіталу віндустрію програмного забезпечення;
  вирішення на міждержавному рівні питань щодо  порядку  виїздуспеціалістів-програмістів за кордон та впровадження компенсаційних
 механізмів для відтворення інтелектуального потенціалу;
  звільнення від   експортного  мита  виробленої  продукції  танаданих послуг;
  Фінансове забезпечення  Фінансування заходів,   пов'язаних   з   реалізацією  завданьКонцепції,  здійснюється за  рахунок  коштів  державного  бюджету,
 відповідних  місцевих  бюджетів  та  інших джерел,  не заборонених
 законодавством.
  План реалізації  Для створення ефективного правового та економічного механізмуфункціонування ринку програмного забезпечення передбачається:
  приведення законодавства  щодо  об'єктів  авторського права ісуміжних прав,  до  яких  належить  і  програмне  забезпечення,  у
 відповідність з міжнародними нормами;
  створення сприятливих    умов    щодо   залучення   іноземнихінвестицій у сферу виробництва програмного забезпечення;
  заборона незаконного    встановлення    нового    програмногозабезпечення;
  першочергове розроблення  стандартів  у  сфері  інформаційнихтехнологій;
  включення вимог   щодо   ліцензійної   чистоти    програмногозабезпечення    до    комплекту   нормативно-правових   документів
 сертифікації  прикладного  програмного  забезпечення   навчального
 призначення;
  забезпечення кадрами  створених  у  системі  МВС  спеціальнихпідрозділів  з  питань  боротьби  з   правопорушеннями   у   сфері
 інтелектуальної власності;
  налагодження співробітництва  з  міжнародними  організаціями,які захищають інтереси правовласників на програмне забезпечення;
  створення національного електронного  реєстру  виробників  тарозповсюджувачів програмного забезпечення і навчальних програм.
 
 
 |